Cultuur Krakers X Verzetsmuseum
- milene433
- 11 jul
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 25 jul
Hoe maak je een museum relevant voor jongeren? Tijdens de eerste editie van Cultuur Krakers gingen jonge makers op zoek naar een antwoord. Ze doken in het Verzetsmuseum, onderzochten de huidige presentatie en bedachten nieuwe manieren om jongeren aan het museum te verbinden.

Wat raakt wel? Wat mist? En hoe sluit je aan bij een generatie die anders kijkt, luistert en leert? De deelnemers werkten aan creatieve oplossingen die de kloof tussen jongeren en het museum helpen verkleinen.
Ze kregen hierin begeleiding van drie ervaren professionals. Chafik Benhmidouch (DOOR Open Space) daagde de deelnemers uit om hun persoonlijke blik en verhaal te verbinden aan de museumcontext. Martin van Engel gaf praktische tools en inzichten over productie én fondsenwerving, zodat de plannen niet alleen inhoudelijk sterk, maar ook haalbaar zijn. Rubiah Balsem hielp bij het scherpstellen van het grotere verhaal: hoe pitch je jouw concept, en hoe zorg je dat het aansluit bij de bredere visie en toekomstplannen van het museum?
Tijdens de eindpitch presenteerden de deelnemers hun concepten aan het Verzetsmuseum. Eén idee sprong eruit en wordt momenteel verder besproken met het museum met het oog op mogelijke realisatie. Cultuur Krakers bewees hoe waardevol het is om ruimte te maken voor nieuwe stemmen, niet als toevoeging, maar als vertrekpunt voor vernieuwing.


Opmerkingen